Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • De Linde
     
    Speciaal onderwijs
    Groenewold 188 
    7414 CK Deventer
    T 0570 - 62 47 00
     
    Voortgezet speciaal onderwijs
    Rubensstraat 6
    7412 GZ Deventer
    T 0570 - 67 21 79
     
     
    Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege een verstandelijke of meervoudige beperking. We zien hun mogelijkheden en gaan onvoorwaardelijk voor hun ontwikkeling.

Herinneringen aan de veldtocht

  • Altijd als ik vanaf het station langs de “koppen” bij Witteveen en Bos rijd, krijg ik een blij gevoel. Wat een grote knoeperds van hoofden zijn het toch. Prachtig!
Zo op weg naar huis lijken ze geel en blauw, maar waarom veroorzaken ze een glimlach? Ik weet dat ze veel kleuren hebben en letters en vormen. Ik denk aan vorig jaar. We deden mee aan het project
‘De Veldtocht' een samenwerkingsproject van KCO (Kunst en Cultuur Overijssel) en de Leeuwenkuil. 
Alle kinderen die er rond omheen stonden, wilden de koppen aanraken. Iedereen was daar zo enthousiast, want een duidelijker voorbeeld van kunst kon je haast niet zien in Deventer. Ze staan voor de dialoog. De koppen bij Witteveen en Bos, bedacht door Jan Snoeck, hebben dan ook als naam 'Dialoog'. 
Ik denk aan Goethe’s sprookje ‘De groene slang en de schone lelie’. Daar vraagt de slang: “Wat is kostbaarder dan goud en zilver?” en de koning antwoordt: “Het gesprek”. Communicatie is de term die wij als volwassenen er aan geven en iedereen weet hoeveel daarin mis kan gaan en welke gevolgen dat kan hebben. Het gesprek is inderdaad kostbaarder dan goud. De kinderen noemden de koppen 'kletskoppen' en allerlei variaties maakten we; grote piepschuimkoppen, fantasiedieren, papieren maskers, dansjes en videoplaatjes. 
 
Wat indruk op mij maakte was de les ‘Kunstbeschouwing’ in
De Leeuwenkuil. Daar werd onze les handvaardigheid langs de creatieve meetlat gelegd. Nou, er bleef niet veel soeps over van mijn les bladeren opplakken en mijn kleurplaten in de herfst . Hoe nodig je leerlingen uit zich te uiten in de expressieve vakken?
Kijken naar kunst is één. En dan gewoon zeggen wat je ziet. Bijvoorbeeld die leerling in groep E/F die de Nachtwacht van Rembrandt met de groep bekeek en zei over dat kleine meisje vooraan bij de schutterij: ‘En naast haar staat haar vader!” Tja zo had ik het nooit bekeken.
 
Kunst zelf maken is twee. Wat heb je dan nodig? Voor de leerlingen veel materialen om te kiezen, ruimte en tijd, een goed idee/opdracht  en goede begeleiding.
Op school proberen we aan al die voorwaarden te voldoen en na de kerstvakantie start er ook weer een cursus ‘Drama na school’. 
 
Dus u leest het goed: De Veldtocht werkt door!
 
Roelien van de Griendt
Vakleerkracht Drama

Column

:

Help (nieuw venster)